UBI NAS JEDNA REČ: Da se ovako nešto desilo pre 25 godina, bar četa dobrovoljaca bila bi spremna za front

UBI NAS JEDNA REČ: Da se ovako nešto desilo pre 25 godina, bar četa dobrovoljaca bila bi spremna za front

Bakir Izetbegović; Foto: Darko Vojinovic/AP Photo


Samo mesec dana pred posetu tročlanog Predsedništva BiH Beogradu, jedna reč izazivala je haos sa obe strane Drine. Da se ovako nešto desilo pre 25 godina, bar četa dobrovoljaca bila bi spremna za front

Ko god je pročitao prvu Tanjugovu verziju dela izjave Bakira Izetbegovića u kojoj on, kako je navedeno, bez zadrške, kratkim i jasnim „da” odgovara na konkretno pitanje „hoće li BiH u jednom trenutku priznati Republiku Kosovo”, mogao je da pomisli samo dve stvari. Prvo, ili da sam Izetbegović, inače član tročlanog Predsedništva BiH, ne poznaje kako funkcionišu organi BiH, ili drugo, da se Milorad Dodik preko noći odrekao srpstva i Srbije i iz nekog razloga dao pristanak da BiH prizna samoproglašenu kosovsku nezavisnost.
I jedna i druga varijanta, međutim, spadaju u domen naučne fantastike. Sam Izetbegović dobro zna, a to je spomenuo i u intervjuu, da bi takvu odluku u BiH morali da podrže i predstavnici Srba iz RS, što se graniči s nemogućim.
Kao najlogičnija se, dakle, ispostavila najbanalnija varijanta – novinarske greške. Novinar Tanjuga koji je radio transkript audio-snimka nije dobro čuo šta je rečeno pa je Izetbegovićev odgovor na gore navedeno pitanje, umesto „nadam se da da”, glasio samo kratko – „da”.
I eto problema. Reagovali su svi i ne sačekavši da Tanjug sam prizna grešku, na koju mu je ukazao Izetbegovićev savetnik, i odmah potom objavi ispravku, video-snimak intervjua, širu verziju priče…
Grudva je bačena niz padinu i zakotrljala se, garnirana drugim izjavama uzetim iz Izetbegovićevog intervjua, poput one da će, u slučaju da Republika Srpska proglasi nezavisnost „ako proizvedu drugo poluvreme, mislim da će ga izgubiti – nadam se politički, a ne vojno”.
Uprkos tome što je svima poznato kako BiH (ne) funkcioniše, te da je Izetbegović i ranije, možda ne toliko otvoreno ali sasvim sigurno navijao za to da BiH prizna nezavisnost Kosova, u Beogradu je odmah najavljena sednica Saveta za nacionalnu bezbednost, Dodik je iz Banjaluke poručio da je Izetbegović „srpski neprijatelj broj jedan”, a tabloidi su iskoristili šansu da na prvu stranu stave naslove poput „Bakir bi opet da kolje” ili „Bakir zabio Srbima nož u srce”. Da je tako nešto objavljeno pre 25 godina, istog dana bi se bar četa novih dobrovoljaca javila za odlazak na front.
Čak su pojedini analitičari bliski vladajućoj stranci ocenili da, prema njihovom mišljenju, nema preke potrebe za hitnim sazivanjem Saveta za nacionalnu bezbednost.
Da čitava stvar bude još apsurdnija, samo dva dana posle spornog intervjua stigla je potvrda da će članovi trojnog Predsedništva BiH 6. i 7. decembra doći u zvaničnu posetu Beogradu.
Dakle, mesec dana pred posetu, jedna reč izazivala je haos sa obe strane Drine – Sarajevo govori o namerno plasiranim lažima i izvlačenju izjava iz konteksta, dok iz Beograd uzvraćaju da je reč o, kako kaže predsednik Aleksandar Vučić, vrlo kompleksnoj Izetbegovićevoj izjavi s dalekosežnim političkim i pravnim posledicama.
Direktorka Tanjuga Branka Đukić ne misli da je sve izazvala „jedna reč”, ocenjujući da je zapravo bitna „politička poruka” koju Izetbegović šalje izjavom da je, što se njega tiče, BiH odavno trebalo da prizna nezavisnost Kosova.
Na pitanje kako je došlo do greške, ona odgovara: „Lako, kao što se to dešava u novinarstvu.” Problem je nastao zbog toga što tekst nije prenet s drugog portala, već je kucan na osnovu audio-snimka, pri čijem preslušavanju „kolega nije dobro čuo” šta je rečeno.

U Tanjugu tvrde da je pogrešio novinar koji nije dobro čuo šta je rečeno na audio-snimku Izetbegovićevog intervjua

– Ali hoću da skrenem pažnju na činjenicu da smo mi to prvi objavili i da je pogrešno citiran taj deo izjave gospodina Izetbegovića. Previđa se, takođe, da smo gotovo istovremeno s tim tekstom emitovali i video-snimak intervjua. Da smo imali nameru nešto da falsifikujemo, ne bismo objavljivali video-snimak koji bi bio svedočanstvo o tome. Prosto, dogodila se greška, mi smo je ispravili, a onda smo emitovali i širi tekst s precizno navedenim odgovorom i na to konkretno pitanje (o tome da li će BiH u budućnosti priznati nezavisnost Kosova, prim. nov.) – kaže Đukić za „Ekspres”.
Ona dodaje da je ispravka legitiman institut u svim svetskim novinskim agencijama jer je način agencijskog rada takav da se greške u brzini događaju.
– Problem je ako se ne prizna greška i ako se ona ne ispravi, a mi smo to učinili. Sve ostalo što smo preneli iz tog intervjua je tačno, pa i politička poruka bošnjačkog člana Predsedništva BiH. A šta mi mislimo o onome što je usledilo posle svega toga i zašto je sve to usledilo, mislim da je jasno iz odgovora koji smo emitovali na saopštenje iz kabineta Bakira Izetbegovića – kaže Branka Đukić. – Poenta je da smo prvi ispravili grešku, skrenuli pažnju redakcijama na nju i ponudili ispravljenu verziju, a sve ostalo što smo od starta emitovali i preneli iz tog intervjua je tačno, kao što smo tačno preneli i njegovu političku poruku.
Na pitanje da komentariše to što je državni vrh reagovao na prvu, neprecizno prenetu Izetbegovićevu izjavu, odgovara da je državni vrh dobro shvatio političku poruku bošnjačkog člana Predsedništva BiH, a to što su tu izjavu pojedini tabloidi iskoristili da naprave sporne naslovne strane – nije htela da komentariše.
Na pitanje o saopštenju Udruženja novinara Srbije, u kojem se ističe da je ovaj slučaj još jedan ozbiljan povod da se reši pitanje statusa nekadašnje državne novinske agencije, ona odgovara da taj slučaj nikakve veze sa statusom Tanjuga nema.
Na kraju, umesto zaključka, zapitala je da li bi se, da su, recimo, N1 ili Agencija Beta emitovale tekst s tim pogrešnim citatom, pa i da su to ispravili, na isti način razvila situacija.
S druge strane, Vladimir Radomirović, predsednik Udruženja novinara Srbije, ocenjuje da je, „kao i u slučaju ‘Politikinih’ fantomskih komentatora, i ovde neophodno da sama agencija utvrdi odgovornost i objasni kako je došlo do greške, da se izvini korisnicima servisa i čitaocima”.
On donekle ima razumevanja i za one koji su reagovali na prvu loptu, odmah po emitovanju netačno prenete izjave jer, kako kaže, „Tanjug je agencija s ranije stečenim kredibilitetom i nije čudno kada neko reaguje na ono što Tanjug objavi”.
S druge strane, ocenjuje i da je reakcija Tanjuga na saopštenje kabineta Bakira Izetbegovića, u kojem govore o Izetbegovićevim političkim porukama, upravo onakva kakvu mediji ne bi smeli da imaju.
– Bolje bi bilo da sam Tanjug preko osobe odgovorne za njegovo poslovanje objasni kako je do greške došlo, a ne da tumači reči Bakira Izetbegovića – kaže Radomirović.

ŠTA JE REKAO BAKIR

Bošnjački član Predsedništva BiH rekao je u intervjuu za „Dojče vele” da je za priznanje Kosova, ali ne samo za to, nego i za poboljšanje odnosa i ukidanje viznog režima, potreban konsenzus na nivou BiH.
– Ja sam taj koji je uporno tražio da se u najmanju ruku reše tehnički problemi. BiH trpi ekonomski jer ima problem u komunikaciji ljudi i robe s Kosovom. Ja sam onaj koji gura da se to desi. Možete pretpostaviti ko kočnicu podiže, srpski političari u BiH. Oni su često i rigidniji od srbijanskih političara. A bez trojke ne možete rešavati međunarodne odnose – reko je Izetbegović.
– Što se mene lično tiče, Kosovo je do sad trebalo biti priznato, evo sad će se naljutiti moje kolege u Srbiji. Ali naši pokušaji da se to uradi samo su naneli štetu odnosima unutar BiH, ništa nisu pomogli Kosovu.
Na kraju, na direktno pitanje da li će BiH u nekom trenutku priznati kosovsku nezavisnost, rekao je kratko: „Nadam se da da.”

RAT SAOPŠTENJIMA

Iz kabineta Bakira Izetbegovića saopštili su da je Tanjug delove intervjua preneo netačno, izvan konteksta i tendenciozno, iskrivljujući samu suštinu izjave.
„Uredništvo Tanjuga je iz kabineta člana Predsedništva BiH upozoreno da informacija koju su preneli ne odgovara istini, u šta je lako uveriti se pregledanjem video-intervjua koji je dostupan celokupnoj javnosti. Umesto da isprave očiglednu lažnu vest koju su plasirali, iz Tanjuga su nastavili obmanjivati javnost, izvrtati činjenice i plasirati nove neistine. Time je postalo jasno da Tanjug nije slučajno pogrešio, nego da iza svega stoji nečija namera da se naruše odnosi BiH i Srbije, te baci senka i kreira loše ozračje uoči posete Predsedništva BiH Beogradu”, navodi se u saopštenju.
Iz Tanjuga su odgovorili da se, sudeći prema saopštenju, Izetbegović izgleda ne odriče „nade” da će BiH priznati „Republiku Kosovo”, niti stava da je „BiH do sada trebalo to da uradi”, niti svoje uloge „generatora”, koji to, kako je za „Dojče vele” naveo – „gura”.
„Izetbegović, naime, ne demantuje današnjim saopštenjem ništa od onoga što je rekao, a Tanjug preneo, pa ni svoj politički stav o nezavisnosti Kosova, već pokušava da negativan odjek svoje političke poruke preusmeri na Tanjug i na taj način obezbedi neku vrstu amnestije za sopstveni politički faul”, naveli su iz Tanjuga.

+ Trenutno nema komentara

Dodajte komentar